Tarihin en büyük kesintisi… Kim ne dedi gerçek ne
Dünyayı felç eden yazılımsal çökmenin etkileri halen atlatılamadı. Büyük bankalar, medya kuruluşları ve havayolu şirketleri büyük bilişim teknolojileri (BT) kesintileri yaşadıklarını açıkladı.
Dünyayı sarsan yazılım krizi haliyle sosyal medyanın da birinci gündemiydi. Yüz binlerce paylaşım yapıldı. Herkes havaalanlarında iş yerinde içerisine düştüğü çaresizliği anlatmaya çalıştı.
Krizin ardından sıcağı sıcağına hazırlanan ilk sosyal medya analizi raporuna Odatv ulaştı.
İlk şüpheler dünya çapında siber saldırı olabileceği yönünde oldu. Dünyanın her yerinden Microsoft kullanan teknolojik cihazların yaşanılan sorun nedeniyle mavi ekran verdiği görüldü.
Microsoft 365 ise akşam saatlerinde yaptığı açıklamada küresel yazılım sorunundan etkilenen tüm Microsoft 365 uygulamaları ve hizmetlerinin kurtarıldığını duyurdu.
Microsoft’a siber güvenlik hizmeti sağlayan CrowdStrike’ın sistemlerindeki aksaklık sonrası işletmeleri etkileyen küresel yazılım sorunu, bugün dünyanın birçok bölgesinde hayatı olumsuz etkilemişti.
Adba Analiz şirketinin hazırladığı raporda ise X (Twitter), Facebook, Instagram, YouTube, Forumlar, Bloglar, Haberler, Tumblr, Reviews mecralarında bu krizin etkisinin nasıl yansıdığı aktarıldı.
Raporda özetle şu bilgiler verildi:
19 Temmuz tarihinde global olarak gündeme gelen Crowdstrike Krizi hakkında 693 Bin kullanıcı tarafından 1.8 Milyar paylaşım yapılmıştır. Yapılan paylaşımlar 2.9 Milyar erişim sağlamıştır.
Crowdstrike Krizi ile ilgili yapılan paylaşımların mecra dağılımı incelendiğinde paylaşımların %91’i Twitter’dan oluştuğu gözlemlenmiştir.
Reddit %4, Haber İçerikleri ise %4’ünü oluşturmaktadır. Paylaşımların Tür Dağılımı incelendiğinde ise paylaşımların %67’si Retweet’lerden oluştuğu görülmektedir. Paylaşımların %20’si Orijinal Postlardan ve %13’ü ise yanıtlardan oluşmaktadır.
Kullanıcıların konuyla ilgili yaptıkları paylaşımlarda en çok kullandıkları hashtagler sırasıyla, #microsoft, #crowdstrike, #windows ve #bluescreen olmuştur.
Yapılan paylaşımlarda;
CrowdStrike’ın antivirüs yazılımındaki bir arızanın, Microsoft’u ve dünya çapındaki şirketleri etkileyen büyük bir küresel IT kesintisine yol açtığı,
Havacılık, Bankacılık, Medya, Telekomünikasyon ve Finans başta olmak üzere bir çok sektörü etkilediği,
Yaşanan olayın bir siber saldırı olabileceğine,
Siber güvenlik şirketi CrowdStrike’ın hisse senedi fiyatının gün içerisindeki düşüşü,
Şirket IT’lerinin en yoğun günü olduğu,
Yaşanan sorunun çözüldüğü gibi konular ön plana çıkmaktadır.
Crowdstrike Krizine yönelik yapılan paylaşımlarda en çok konuşulan markalar; 911 Servisi, Delta Airlines, SkyNews, American Airlines, London Exchance, Turkish Airlines ve Amazon olmuştur.
911 özelinde kullanıcıların ABD’nin çeşitli eyaletlerinde 911 hizmet kesintilerine ilişkin paylaşımları etkili olmuştur. Hava Yolları şirketlerinde ise küresel bir kesintisi nedeniyle uçuşların durdurulması ve dünya çapında iptaller yaşadığına dair paylaşımlar etkili olmuştur.
Crowdstrike Krizine yönelik yapılan paylaşımlarda en çok konuşulan markalar; Turkish Airlines, DenizBank, TüvTürk, Trendyol, Türk Telekom, Ziraat Bankası ve Pegasus olduğu belirlendi.
Öte yandan rapora göre 163 takipçisi bulunan “creossusu” adlı takipçinin paylaşımlarının 7.3 milyon erişim alması ise dikkat çekti.
İşte Türkiye ve dünyada en çok etkileşim alan o paylaşımlar: